Rady a tipy pro kvalitní SEO
Pokud se rozhodnete optimalizovat svůj web sami, rádi bychom vám doporučili pár věcí ohledně SEO optimalizace, které patří mezi nejvýznamnější faktory, pomocí kterých vyhledávače hodnotí vaši stránku.
Opravdu nejdůležitější je obsah! A toho bychom se měli při optimalizaci držet. Faktory ovlivňující hodnocení bychom mohli rozdělit na ON-PAGE(faktory vyskytující se přímo na stránce, snadno ovlivnitelné webmasterem) a OFF-PAGE(faktory, které se přímo netýkají vaší stránky, např. zpětné odkazy).
Jelikož jsme si řekli, že obsah je nejdůležitější, budeme se převážně věnovat on-page faktorům.
:: Onpage faktory
Správný výběr klíčových slov
je základem úspěchu! Musíme vědět, co naši potencionální zákazníci hledají, která klíčová slova jsou nejhledanější, která jsou konkurence schopná... Správná klíčová slova jsou výsledkem analýzy klíčových slov. Doporučujeme použítí vhodných nástrojů, jako třeba Google Adwords, našeptávač Seznamu a jeho statistiky vyhledávání, našeptávač Googlu nebo Wordtracker.
Vhodně zvolená navigace
Vhodně zvolená navigace je velice důležitá jak z pohledu SEO, tak z pohledu uživatele. Měla by být jasná, jednoduchá a srozumitelná. Rozhodně nedoporučujeme používat Javascriptové menu, jelikož je nevhodné pro vyhledávací roboty.
Klíčová slova v obsahu webu
Klíčová slova by měla být obsažena pokud možno na celém webu, ale pozor, neplatí zde pravidlo "čím víc, tím líp". Někdy vyhledávače dokonce penalizují stránky za příliž časté použití některých slov. Každé klíčové slovo zvýrazněte pomocí STRONG, EM nebo na výčet použíjte UL a LI. O použití KW v dalších HTML tazích se dočtete níže.
Validní HTML kód
Aby mohl vyhledávací robot v pořádku zaindexovat vaše stránky je potřeba, aby byly validní. Protože pokud by obsahovaly nějakou závažnou HTML chybu, robot je nebude indexovat. Ovšem stránky s drobnými chybami roboti určitě zaindexují. Abyste se vyhli problémům s nevalidním kódem, použijte HTML validátor od W3.org, který vám spolehlivě sdělí, jak na tom váš web je;)
Optimální velikost kódu
Důležitá informace také je, že pokud by vaše stránka byla příliž velká, robot ji vůbec nezaindexuje. Proto optimalizujte každou vaši stránku tak, aby měla rozumnou velikost, a to do 70KB.
Netextové elementy s alternativním textem
Klasickým příkladem netextového elementu je třeba obrázek, kde je důležitý z pohledu SEO jeho alternativní text(element IMG - atribut ALT). Pomocí zmíněného atributu usnadníme robotovi jeho práci, protože mu řekneme, co se vlastně na obrázku nachazí! Dalším příkladem by mohl být třeba flashový prvek...
Správné používání kaskádových stylů CSS
Neměli bychom používat inline zápis kaskádových stylů(pomocí atributu style) - lepší je všechny styly importovat, používat class a id atributy k upravování všech elementů.
Elementy H - nadpisy
Tento HTML tag má velkou váhu z pohledu vyhledávacího robota, proto by určitě na vaší stránce neměl chybět! Důležité také je, aby v tomto elementu byla obsažena klíčová slova, pro která optimalizujeme. Největší váhu má nadpis typu H1, poté H2 atd...pokuste se text dobře strukturovat pomocí nadpisů.
Strukturování textu pomocí P
Váš text by měl být dobře strukturovaný nejen pomocí napisů, ale i pomocí odstavců, proto používejte tagy P.
Klíčová slova v TITLE a vhodná délka
TITLE patří mezi další poměrně hodnotné HTML tagy, proto neopomíjejte jejich správný zápis! Každá stránka by měla mít rozdílný TITLE, měl by obsahovat opět klíčová slova a mít rozumnou délku(cca 70 znaků).
Meta data description, keywords, robots, author
Prvky description a keywords nemají takovou váhu, jako třeba TITLE nebo H, ale jejich správné použití je rozhodně plus pro vás. Každá stránka by měla mít tyto 2 prvky rozdílné a opět rozumně dlouhé. Author není zas tak důležitý, ale opět uveďte...nejdůležitější je zde ROBOTS - řídíme jím přístup robotů na naše stránky, stejně jako pomocí ROBOTS.TXT ve vašem root directory. Jedním z důvodů, proč robot nezaindexoval váš web, může být právě špatný zápis ROBOTS! Proto dbejte na správný zápis. Více o ROBOTS a ROBOTS.TXT se můžete dočíst na JakPsatWeb.cz
Klíčová slova v názvu domény a URL
Dalším velice hodnotným faktorem je obsah klíčových slov v názvu domény(třeba www.kuchyne.cz) a URL. Roboti mají rádi friendly URL a doporučuje se používat max 2 parametry. Ideální URL by mohla vypadat takto: www.seo-optimalizace.cz/seo-nastroje. Naopak stejná stránka, ale s jiným a nevhodným URL: www.seo-optimalizace.cz/?pageNo=23&id=34kjb235k235lkh235235235lkbn325 apod... Používá se zde také tzv. přepisování URL do friendly formy za pomocí .htacceassu ve spojení s módem rewrite vašeho webserveru.
Mapa webu - sitemap
Nebo taky "pastva pro vyhledávače", jak se často používá. Určitě si vytvořte sitemapu vlastního webu jak v HTML a umístěte na ni odkaz na homepage, tak v XML podle standardů sitemaps.org. Tento XML soubor poté přidejte např. pomocí Google Webmaster Tools ke svému webu. Zjistíte tak spoustu užitečných informací o vašich stránkách.
Vhodný zápis odkazů
Pokud odkazujete na nějakou stránku, už ze zápis odkazu by mělo být jasné, co se na stránce vyskytuje. Vhodně zapsaný odkaz by mohl vypadat třeba takto:
<a href="https://www.kuchyne.cz/mora/" title="Kuchyně Mora - katalog">Kuchyně Mora</a>
:: Offpage faktory
Zpětné odkazy - linkbuilding
Mezi nejvýznamnější offpage faktory patří zpětné odkazy, nebo-li odkazy vedoucí na váš web. Čím víc odkazů vede na určitou stránku, tím se zvyšuje její důležitost a zvyšuje se její hodnocení. Ideální je, pokud na vás odkazuje stránka s vysokým hodnocením a podobně zaměřená! Při budování zpětných odkazů dbejte na jejich správný zápis - klíčová slova by měla být obsažena v textu odkazu! Dále si vždy zkontrolujte, zda na vás web odkazuje tak, jak jste se dohodli. Pokud vede odkaz z tagu IFRAME, započítává se stránka do IFRAMu vložená! Pokud bude váš odkaz uzavřen do NOINDEX nebo bude mít atribut rel="nofollow", výměna pro vás z pohledu zvyšování ranků ztrácí smysl!
Registrace do katalogů
Registrací do katalogů získáte řadu kvalitních zpětných odkazů, které vám pomohou se dostat na výsluní. Nejlepší je poctivá ruční registrace do cca 100 katalogů(jako začátek je to ideální). Použití automatických registrací není vhodné.
Hodnoty ranků
Používá se řada ranků pro hodnocení stránek, snad nejznámnější jsou Pagerank(Google), Srank(Seznam), Jyxorank(Jyxo) nebo Alexa. Vaše aktuální hodnoty si můžete zjistit na naší stránce SEO nástroje.
Dále doporučujeme pročíst si Search Engine Optimization Starter Guide od Googlu.
Pokud Vám tyto rady nepomohly, nebo máte jakékoliv otázky, kontaktujte nás prosím. Budeme rádi za každý váš dotaz.